2014. december 31.
Egy intézmény életében a naptári év értékelése kicsit nehézkes, hiszen a tanévhez kötött tervezésből így az elmúlt tanév második fele és a jelen tanév első négy hónapja kerül górcső alá.
Most azonban, szubjektíven, az igazgatói kinevezésem óta bekövetkezett intézményt érintő teljes átalakulást elemzem, távolabbról nézve, mint az eltelt egy év. Hangsúlyozva annak tényét, hogy az utóbbi években bekövetkező társadalmi, gazdasági változások, a közoktatási rendszer megváltozása tette szükségessé az iskola teljes profilváltását, amely egybeesett az intézmény élén bekövetkező vezetőváltással.
Az egyik nagy változás, hogy a gyermekotthon megszűnése és kivezetése a szakmai alapdokumentumunkból megtörtént. Ennek következtében megerősödött kollégiumi ellátásunk, amelynek rendszerét, elveit sikerült a gyermekek, fiatalok igényeinek megfelelően – a folyamatos szakmai elemzés, értékelés következtében – kialakítani. Egyedileg, egyénileg vizsgáljuk a kollégiumban elhelyezett tanulók igényeit, s lehetőségeinket figyelembe véve alakítjuk a számukra megfelelő környezetet. A kollégiumi lakások teljes felújítása megtörtént az év első felében, így kulturált, kényelmes, családias környezetben tölthetik el mindennapjaikat az itt elhelyezett diákok.
Az általános iskolát a 2012/2013-as tanévben kezdtük kialakítani az intézményben. Ekkor itt már évek óta nem folyt általános iskolai korosztályú gyermekek oktatása. A gyermekotthonba ide helyezett gyermekek felnőttek – az előző években a gyermekotthon volt az intézmény fő profilja belső iskolával – így a szakképzés felé tolódott el a képzési rendszer.
Az általános iskolába autizmussal élő értelmi fogyatékos gyermekeket veszünk fel. Őket egész napos iskolai rendszer szerint látjuk el. A foglakozások elosztása heti 52 órában történik. A pihenés és a tanórai foglalkozások váltják egymást, így a gyermekek terhelése kiegyensúlyozott. Mivel az osztályok rendkívül heterogén összetételűek (egy osztályfokon belül a gyerekek nagyon eltérő képességszinttel rendelkeznek) a nevelés, oktatás, fejlesztés egyéni foglalkozások útján, egyéni tanmenetek alapján történik. Minden gyermek a saját tempója és képességei szerint halad, a tanítási célokat és feladatokat a pedagógusok az adott tanulóra szabva határozzák meg. Az itt oktató-nevelő munkát végző szakemberek, a pedagógusok és gyógypedagógiai asszisztensek egyaránt folyamatosan képzik magukat, ismerkednek az új módszerekkel, lehetőségekkel annak érdekében, hogy egy olyan szakmai műhely alakulhasson ki nálunk, amely a magas szintű nevelő, fejlesztő tevékenységben valósul meg.
Szakiskolai képzésünkben a hangsúly az enyhén értelmi fogyatékos tanulók szakképzéséről a középsúlyosan értelmi fogyatékosok szakképzésére helyeződött át. Ebben az évben végez az utolsó speciális szakiskolai osztályunk., amellyel befejeződik nálunk az enyhén értelmi fogyatékos tanulók szakképzése A következő évben tiszta profilú készségfejlesztő szakiskolai osztályok indulnak Háztartástan és Szövött-tárgy készítő szakon. Az ellátottak körének megváltozása nagy feladat elé állította az ezen a területen dolgozó kollégáinkat. A szemlélet váltást házi továbbképzésekkel, szakirodalom ajánlásokkal segítettük.
Ebben az évben is a szakkörök, a fejlesztések nevelő, oktató, fejlesztő tevékenységünk szerves részét képezik. A kutyaterápiás foglakozás nagy népszerűségnek örvend, hogy csak egy, ebben a tanévben induló terápiás foglakozást említsek. Ezeken a foglalkozásokon a kollégiumi tanulók heti két alkalommal végezhetnek különböző feladatokat szakképzett terapeuta és két kedves, jól képzett kutya segítségével.
Változatos programokkal színesítettük a tanulók életét ebben az évben is.
Megszervezésre került és nagy sikernek örvendett a farsangi bál, a már hagyománnyá vált „Kapcsolda" program több alkalommal. Múzeumpedagógiai foglalkozásokon vettünk részt a Petőfi Irodalmi Múzeumban, zoopedagógiai foglalkozásokon a Fővárosi Növény- és Állatkertben, a Környezetvédelmi Államtitkárság által szervezett tanösvény túrán a Kis-svábhegy természetvédelmi területén. A Madarak és Fák napja alkalmából Margit-szigeti kirándulást szerveztünk, ellátogattunk a Művész Szimfonikus Zenekar koncertjére is. A barlangászások, a tematikus sportnap a sportpálya felújításának alkalmából, a nemzeti összetartozás jegyében megtartott tematikus gasztro nap szép emlékeket nyújtottak tanulóinknak. A gasztro napra esett acerrai testvériskolánk, a Nicola Capasso Általános Iskola delegációjának látogatása.
Most is meghitt élményt nyújtott a Luca napi művészeti tematikus nap és a teadélutánnal egybekötött karácsonyi ünnepség.
Ez év májusában 40. alkalommal került megrendezésre a Gyógypedagógiai Intézmények Fővárosi Kulturális Fesztiválja, amelyet intézményünk szervez immár 18 éve. A résztvevők a főváros szegregált gyógypedagógiai intézményeiben nevelkedő sajátos nevelési igényű tanulók. A szeretetről, az összetartozásról, a szorgalomról és a kitartásról szólt ez a nap most is, nemcsak annak a közel ezer résztvevőnek, akik részt vettek ebben az évben is ezen az eseményen. Ebben az évben nagy média nyilvánosságot kapott fesztiválunk. Hírt adott róla a Hegyvidék TV, az RTL Klub Híradó, valamint az Inforádió Katedra című műsora. A fesztivál anyagi erőforrásait a Nemzeti Tehetség Program keretében elnyert pályázati pénzből és a Fővárosi Önkormányzat támogatásából finanszíroztuk.
A megváltozott feladatoknak köszönhetően megújult intézményünk logója. Az embléma az „Életfa" mintájára készült, reméljük mindenki megszerette ezt a vitális, életörömet sugárzó ábrázolást.
Novemberben volt egy éves a megújult honlapunk. Az elmúlt két év során intézményünk kommunikációs stratégiájában hatalmas változások, újítások következtek be. Célkitűzésünk az volt, hogy könnyen kezelhető, felhasználóbarát, folyamatosan frissülő, naprakész, felületet biztosítsunk iskolánk diákjai és szüleik, valamint dolgozóink számára, ahol az intézmény életével kapcsolatos minden aktuális, hasznos és közérdekű információt megtalálnak. Ez a célkitűzésünk olyannyira sikeres volt, hogy a december eleji rendkívüli időjárás következtében kialakult helyzetben a honlapon megjelentetett képeinket átvette az origo.hu és az index.hu. Abban a néhány napban a honlap látogatóinak a száma elérte a napi háromszáz kattintást.
Nagy segítség a mindennapok szervezésében, hogy novembertől az épület védelme, a tanulók biztonsága és a szülők segítése érdekében portaszolgálat került megszervezésre.
Nagy eredménynek tarjuk, hogy az intézmény falain kívül is hírt adhattunk szakmai munkánkról. Novemberben részt vettünk az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar által szervezett két napos Gyermekkultúra Konferencia és Kiállításon, ahol munkatársaink előadásával és az egyik tanulónk munkáiból készült kiállítással mutatkoztunk be az autizmus és a kreativitás kapcsolata témakörben. Mind az előadásnak, mind a kiállításnak nagy sikere volt.
Két tanulónk indult a sajátos nevelési igényű tanulók számára meghirdetett Fővárosi Szavalóversenyen, mindketten arany oklevelet szereztek.
Nagy gondot fordítunk tanulóink környezeti nevelésére, a környezettudatos magatartás kialakítására. Sikeres pályázatunk eredményeképpen tevékenységünk elismeréseként december közepén kaptuk meg az Ökoiskola címet.
Az év végére elkészült iskolánk bemutatkozó filmje, amelynek a premier vetítése a karácsonyi ünnepségen volt. Ez is, mint az említett eseményekről, eredményekről szóló beszámoló mindegyike honlapunkon megtalálható.
Természetesen tele vagyunk tervekkel, amelyeket az elkövetkező, 2015-ös évben szeretnénk megvalósítani.
Már januárban megrendezésre kerül a Fény Napja tematikus nap, amely során – reményeink szerint újszerű élményekkel gazdagodnak tanulóink.
Ebben az évben is megrendezzük a Gyógypedagógiai Intézmények Fővárosi Kulturális Fesztiválját, amely anyagi fedezetére ismét pályázatot nyújtunk be.
Bekapcsolódunk azon nevelési intézmények körébe, amelyek helyszínt biztosítanak azon fiatalok számára, akik sajátos nevelési igényű tanulók körében szeretnék eltölteni önkéntes tevékenységüket. Ezzel is segítve egyik kiemelt nevelési célunk megvalósítását, amely tanulóink számára a minél teljesebb társadalmi integráció elérése.
Szakmai tevékenységünk színvonalának emelése természetesen folyamatos feladat. A pedagógiai - szakmai ellenőrzés és a pedagógus-előmeneteli rendszer megvalósulásától az intézményünkben dolgozó pedagógusok szakmai tudatosságának az emelkedését várom.
A legfontosabbnak azonban a sajátos nevelési igényű tanulóinkhoz való hozzáállást tartom. Hiszem azt, hogy ha szeretettel és elfogadással párosul a magas színvonalú pedagógiai nevelőmunka, akkor csodákra vagyunk képesek. Ahol a szeretettel végzett tevékenység van jelen, ott szükségszerűen megjelenik az öröm, és az örömmel végzett munka eredménye nem maradhat el.
Ilyen intézmény megvalósulásán munkálkodunk, remélem sikerrel.
Boldog új évet kívánok mindenkinek!
Ammerné Nagymihály Emília
igazgató