gennaro logo new

2016. június 03.

Tordasi Közhasznú Állatasszisztált Terápiás és Oktatási Egyesület jóvoltából második éve folytatódik iskolánkban a „Tordasi Suttogó Program – Négylábú segítőkkel új világ nyílik" fantázianéven futó program, melynek során komplex készségfejlesztő foglalkozásokon vesznek részt kollégiumi diákjaink heti egy alkalommal.

A kutya terápiás foglalkozásokba történő bevonását először B. Levinson amerikai pszichológus alkalmazta a hatvanas években, mint olyan terápiás módszert, amellyel sikeres előrehaladást lehet elérni sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztése során. Ezt követően az elvégzett kutatások során hamarosan kiderült, hogy a speciálisan kiképzett, bárkivel közreműködni kész, szeretetteljes kutyák terápiába történő bevonása meglepő sikereket eredményez.
Ma már bizonyított tény, hogy az állatasszisztált terápia gyógyító, fejlesztő hatással van a testünkre, lelkünkre. A kutya jelenléte minden gyermekre ösztönzőleg és jutalomértékűként hat. A kutya környezeti katalizátorként elősegíti a kapcsolatfelvételt és a kooperációt, lehetővé válik a gyermekek figyelmének tartós fenntartása.
kutyasterapia web 22A terápia során a legnagyobb hangsúlyt az érintés kapja. A kutya irányítása az események fölötti kontroll és kompetencia érzését váltják ki a gyermekekből, fejlődik a mozgáskoordinációjuk és a nyelvi kifejezőkészségük. Érzékenyebbé válnak a környezetükben élő személyek és háziállatok szükségleteire.
Ebben az évben Maja, a tíz éves keverék kutya segíti diákjainkat a feladatok elvégzésében. A fejlesztő hatások mellett tapasztaljuk, hogy jelentősen megnő a gyermekek önbizalma, komfortérzete, a magatartási problémák csökkennek, a legkevesebb motivációval bíró gyermek is bevonható a feladathelyzetbe. A foglalkozásokon résztvevők olyan feladatok elvégzésébe fektetnek nagy energiákat, amit a kutya közreműködése nélkül meg sem próbálnának.
A sikerélmény nyújtása nagyon fontos része a fejlesztésnek. Tanulóinkon tapasztaltuk, hogy egy jól képzett kutyával, jól megválasztott feladatokkal minden gyermek sikeres lehet.
Magyarországon törvény (27/2009. (XII. 3.) SZMM rendelet a segítő kutya kiképzésének, vizsgáztatásának és alkalmazhatóságának szabályairól) szabályozza a terápiás kutyák alkalmazását. Ahhoz, hogy a terápiás munkában részt vehessenek, vizsgát kell tenniük. Ennek a vizsgának két része van. Az egyik egy alkalmassági vizsga, a másik pedig egy terápiás vizsga, melynek során terápiás körülmények között is megfigyelik a kutya viselkedését. A vizsgát két évenként meg kell újítani.

Ammerné Nagymihály Emília
intézményvezető      

  

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech