2023.05.10.
Április 24-28. között került megrendezésre a Fenntarthatósági Témahét, mely idén a környezettudatosság jegyében zajlott.
Mind az általános, mind a készségfejlesztő iskolában színes és változatos programtervezetet állítottunk össze. A témák tervezésénél minden esetben figyelembe vettük tanulóink képességeit, életkori sajátosságait. Diákjaink előzetes tudására építve tűztük ki a célokat, feladatokat. A nevelési-tanulási folyamatban változatos módszerekkel, élményszerűen és differenciáltan igyekeztük a foglalkozásokat megvalósítani. Így tanulóink számára a gyakorlati úton szerzett tapasztalatok segítették az új ismeretek mélyebb elsajátítását, belsővé válását.
A Fenntarthatósági Témahéten idén nagyobb figyelmet fordítottunk a biodiverzitás és hulladék kiemelt témáinak.
Az általános iskolában a tanulók több kreatív alkotást készítettek a témahét kapcsán. Többek között festettek szétvágott PET palackkal, fűmanókat készítettek. Iskolánk kertjében a veteményezés, kertgondozás nyújtott még sok örömöt valamennyi diákunknak. Ebből adódóan a szabad levegőn végzett tevékenykedés mellett, hasznosnak is érezhették magukat. Ezenkívül tépőzáros feladatokkal gyűjtögetős, egyeztetős feladatokat is végeztek a környezetvédelem témakörében.
A készségfejlesztő iskolában hétfőn interaktív óra keretében tanultunk az erdő, mint természetes életközösség fontosságáról. Megbeszéltük, hogy az erdő nemcsak a fák élőhelye, hanem számos élőlénynek is élőhelyéül szolgál: madarak, emlősök, rovarok, gombák. Így az erdőben az állatok és a növények szoros közösségben élnek egymással. Továbbá nagy hangsúlyt fektettünk a természetjárás jelentőségére, szabályaira és a turistajelzések ismeretére.
Kedden a tanulók a „Legyél válogatós!” játék keretében élelmiszerek csomagolásával és a szelektív hulladékgyűjtéssel ismerkedtek. A játék célja, hogy tanulóink szemléltetés közben megfigyelhessék, hogy egy – egy étkezés során mennyi hulladékot, szemetet termelünk. Játék közben ötleteket, megoldásokat gyűjtöttünk arra vonatkozóan, hogy milyen módon lehet ezt csökkenteni, akár a csomagolásmentes vásárlással, akár a nagyobb kiszerelések választásával. Tanultunk a szelektív hulladékgyűjtésről is. Diákjainkkal együtt válogattuk szét a hulladékokat és tettük a megfelelő gyűjtőedénybe.
Szerdán egy-egy tanóra keretében a gombák kerültek terítékre. A fiatalok képek segítségével megismerkedtek a legelterjedtebb hazai fajokkal (csiperke, laska, vargánya, őzláb gomba, légyölő galóca stb.). Játékos kvíz, gombákkal kapcsolatos mondókák, énekek színesítették még a foglalkozást. A tanulók ismereteit tovább bővítettük az ehető gombák ételkészítési eljárásairól és a gombaszedés szabályairól.
Csütörtökön a Kis-Sváb-hegyre szerveztünk egy kisebb csoporttal kirándulást, melyre elhívtuk a 12. kerületi Fekete István Általános Iskola, Szakiskola és EGYMI tanulóit, pedagógusait. A közös séta és pihenés során alkalmunk nyílt a napsütéses tavaszi erdő megfigyelésére. A madarak élénk csivitelése és az illatos bokrok, cserjék tették még gazdagabbá és hangulatosabbá utunkat.
Ugyanezen a napon, a tanulók egy része egy-egy foglalkozáson ismerkedett a méhek, beporzók jelentőségével. A beszélgetések alatt kitértünk a beporzás fontos résztvevőire, hogyan segíthetjük a méhcsaládokat a fennmaradásban: méhlegelők létrehozásával és rovarhotel elkészítésével. Közös plakát készítésével zártuk a tanórát, ahol minden tanuló elkészíthette saját méhlegelőjét.
Pénteken újra a hulladék témája került napirendre. Kézműves tevékenység során, több csoportban használt textilanyagokból (zokni) rongylabdákat készítettünk.
S végezetül a föld napja alkalmából közös fotózásra került sor, ahol minden diák, pedagógus zöld pólóban volt.
Egy nagyon gazdag és tartalmas hetet tudhatunk magunk mögött!
Öko munkacsoport
https://gennaroiskola.hu/hirek/981-fenntarthatosagi-temahet-2023#sigFreeIdeb05ab8b95