gennaro logo new

2016. július 21.

2016 evvegeA tanév végén az intézményvezető kiemelt feladatai közé tartozik, hogy számadást, úgynevezett beszámolót készítsen a tanév során megvalósult, tanév elején kitűzött, vállalt célok, feladatok elvégzéséről, eléréséről.

Ilyenkor, visszatekintve a tanév eseményeire, mérlegre kerül az, hogy a megvalósult feladatok mennyire szolgálták az intézmény alapvetően megfogalmazott szellemiségét, mely szerint a tanulók mindenek felett álló érdekeinek a szem előtt tartásával, a mindennapi életben használható tudás átadásával valósítsuk meg kinek, kinek az egyéni képességei szerinti legteljesebb társadalmi beilleszkedését. Megteremtsük tanulóink számára azt az iskolai környezetet, amely biztosítja számukra az örömteli tanulás, a boldog gyermekkor megélését, a szülőknek megadjuk azt a biztonságot, hogy gyermekeik jó helyen vannak, hasznosan töltik el idejüket, fejlődnek, tanulnak, élményeket, tapasztalatokat szereznek, s nem utolsó sorban kollégáink számára biztosítani tudjuk az egyéni szakmai és szellemi fejlődés lehetőségét.
A sérült gyermekekkel, fiatalokkal való foglalkozás lelkileg és fizikailag is megterhelő feladat. Csak az képes ezt a feladatot ellátni, aki képes nap, mint nap megújulni, munkáját szeretettel és elhivatottsággal végzi. Szereti magát új helyzetekben kipróbálni, nem süpped bele a mindennapi rutinba. Motivált szakmai tudásának, ismereteinek gyarapítására, képes gyakorolni a nagylelkűséget, a segítségnyújtást és az áldozathozatalt, képes szeretetet adni és elfogadni.
Felidéződnek bennem Illyés Gyuláné dr. Kozmutza Flóra, ahogy mi hívtuk, Flóra néni gondolatai, aki akkor, amikor még én jártam az akkori nevén gyógypedagógiai főiskolára, a Bethlen Gábor térre, nagy szerencsénkre a főiskola igazgatója volt: "Hivatásom a gyógypedagógia. Erre esküdtem fel. A segítségnyújtás is lehet szenvedély." Igen, talán mindnyájan ilyenek szeretnénk/ilyennek kellene lenni, aki valamilyen kapcsolatba kerül a sérült gyermekekkel.
Mint előző írásomban említettem, mozgalmas, kihívásokkal teli évet zártunk.
A tanévkezdés eseményei után rögtön, minden résztvevő szellemi gyarapodását szolgálva egy nagyszabású emlékkonferenciával zártuk a szeptembert, méltóképpen megemlékezve arról, hogy öt éve vettük fel Gennaro Verolino nevét. Erre az alkalomra egy kisfilmet is készítettünk arról, hogyan ápoljuk névadónk emlékét amely Rosalba Verolino nagybátyjáról szóló előadásainak állandó eleme lett, de Facebook oldalunkon is több százan megtekintették. Rendezvényünket nagy média érdeklődés kísérte. A Hegyvidéki beszámolókon kívül hírt adott az eseményről a Magyar Kurír, a Budapest Portál, valamint több alkalommal az acerrai LA ROCCIA Egyházmegyei lap is.
A tanévben kiemelt figyelmet fordítottunk a tanulók környezeti nevelésére. Ökoiskolai munkacsoportunk nagyon igényesen irányította és koordinálta az Ökoiskolai munkaterv megvalósítását. A szelektíven gyűjtött hulladékot a kollégiumi csoportok heti rendszerességgel helyezik el az intézmény udvarán, vagy a közeli Hulladékgyűjtő szigeten elhelyezett edényekbe.
DSC 0247Több, a környezettudatos magatartás kialakítását célzó programot szerveztünk ebben a tanévben is.
Madárbarát Kert címet nyertünk. A Hegyvidéki Önkormányzattól kapott madáretetők és madáreleség segítségével egész télen etettük a környék madarait.
A Föld napja alkalmából „Zöld nap"-ot szerveztünk, amelyre minden osztály valamilyen „zöld" programmal készült, amelyet a nap folyamán meg is valósítottak. Ez a nap megmozgatta az egész intézmény diákseregét.
Több komposztálással kapcsolatos programon vettünk részt, amelynek eredményeképpen hat komposztáló keretet működtetünk. Több pedagógus kollégánk vett részt egy-egy napos ingyenes továbbképzésen. A szemléletformálásnak, az ismeretek átadásának és a példaadásnak köszönhetően folyamatosan bővül a komposztásásban résztvevők köre.
Több alkalommal vettünk részt zoopedagógiai foglalkozáson a Fővárosi Állat- és Növénykertben. Megünnepeltük a Madarak és Fák Napját,
Részt vettünk a Magyar Tudományos Akadémia "Geonap" elnevezésű programján, ahol a MTA, a Magyar Földtani és Geofizikai Intézet, illetve a Magyarhoni Földtani Társulat kutatói tartottak érdekes tájékoztatókat tanulóinknak.
Több alkalommal mentünk kisebb, nagyobb kirándulásokra, valamint a tanév végén a tanulók nagy örömére egész napos sportnapot tartottunk, ahol különféle játékos vetélkedők, sportversenyek szórakoztatták a gyerekeket.
A gyermekek életét ezeken kívül is nagyon sok program színesítette.
Megszervezésre került és nagy sikernek örvendett az idén is a már hagyománnyá vált „Kapcsolda" program, valamint az OperaKaland, de megtekinthették tanulóink a Honvéd Művelődési Központban a „Gulliver a törpék országában" című mesés tánc előadást is. Részt vettünk a Városmajori Gimnázium tanulói által szervezett Befogadó Művészeti Fesztiválon és a Szent Miklós Általános Iskolában megrendezésre kerülő sajátos nevelési igényű tanulók számára rendezett Szavalóversenyen.
Ebben az évben csatlakoztunk az ENSZ „Ragyogjon kékben„ nemzetközi kampányához. Visszafogottan, mégis látványosan fejezve ki szimpátiánkat és elkötelezettségünket az autizmussal élő tanulók ellátásával kapcsolatban. Az autista osztályok ablakait kékbe öltöztettük, valamint az iskola udvarán névadónk, Gennaro Verolino szobra előtti füvet is kékkel borítottuk be a tanulók és a pedagógusok által készített zászlókkal. Reményeink szerint mi is hozzájárultunk ezzel a dekorációval a figyelemfelhívó és szemléletformáló kezdeményezéshez.
kultfeszt 2016 044
Ebben a tanévben 20. alkalommal rendezte meg iskolánk az egyébként 42 éves múltra visszatekintő Gyógypedagógiai Intézmények Kulturális Fesztiválját. Amennyire jelenti ez a gyakorlatot a szervezésben és lebonyolításban, annyira ró nagy felelősséget az intézményre, hiszen a célunk nemcsak a színvonal megőrzése, hanem a folyamatos fejlődés is. Ebben az évben nem sikerült pályázatot nyernünk a Nemzeti Tehetségprogram keretében. A jubileumi esemény megrendezéséhez szükséges anyagi támogatást a Fővárosi Önkormányzat Iskolakapunk Kívüli Programja valamint a Fővárosi Tankerület biztosította.
Ebben a tanévben a fővárosi gyógypedagógiai intézmények összefogásaként egy három napos rendezvénysorozattal hívtuk fel a figyelmet a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátásának a fontosságára, Dimenziók 2016 címmel. E rendezvénysorozat harmadik, befejező napján került sor a Fesztivál megrendezésére, ahol 30 fővárosi gyógypedagógiai intézményből 850 résztvevő 166 műsorszámát tekinthették meg a jelen lévők.
A ballagás és a tanévzáró vidáman, jó hangulatban telt.
A szakmai vizsgák színvonalasak voltak, a vizsgázók széles körű elméleti és gyakorlati tudásról adtak számot. A húsz végző fiatal közül tizenegyen kiválóan megfelelt, heten jól megfelelt, ketten megfelelt minősítéssel zárták az adott szakképzést.
A tanév befejezése után következő két hetes napközis tábor élményekkel teli programokkal színesítette a résztvevők mindennapjait.
Kiemelt feladatként kezeljük a társadalmi tudatformálást, azt, hogy a társadalom szélesebb rétegeivel ismertessük meg a fogyatékkal élők életét, sajátosságait, életét, örömeit, problémáit. Ebben a tanévben ezt az a nagyfokú média érdeklődés is elősegítette, amelyben intézményünket, programjainkat részesítették.
Ezt a célt szolgálja honlapunk és Facebook oldalunk is, ahol nem csak eseményeinkről számolunk be, de szakmai cikkeket is olvashatnak az érdeklődők.
A szülők információval történő ellátását fontos feladatnak tekintjük. Ezt a célt szolgálta a tanév elején a szülői értekezleten tartott előadás, amelyben „A szociális ellátások igénybevételének lehetőségeiről„ adtam tájékoztatást. Az információáramlást segítette a szülői levelező lista létrehozása is.
Ebben a tanévben is több alkalommal tartottunk nyílt napot, de egyéni megbeszélés szerint az egész tanév során teremtünk alkalmat arra, hogy egyénileg is megismerhessék az érdeklődők szakmai tevékenységünket, a gyermekek ellátási sajátosságait.
A tanév folyamán nemcsak szellemiekben gyarapodtunk, de az iskolai környezet, a tanulók eszközellátottsága, tanulási környezete is nagy változásokon ment keresztül, amelyek mind a színvonalasabb ellátást szolgálták.
0a
Az elmúlt nyáron elkezdett beruházás megvalósulása, az bejárat és az udvar akadálymentesítése mellett a szakiskolai rész felújítása is elkezdődött a földszinti osztályterekkel és a tankonyhával. Az új tantermeket, fejlesztő szobákat új bútorokkal, fejlesztő eszközökkel tudtuk berendezni. Nagy örömünkre ez a felújítás a következő tanév első felében folytatódik a második és harmadik emeleti termekkel, melynek keretében kicserélésre kerülnek a nyílászárók és a linóleum, a festés után pedig a szépen rendbe hozott tantermekben folytatódhat a tanulás. A kollégiumi lakásokban esedékessé váló karbantartási munkák is megvalósulnak ez idő alatt.
Ebben a tanévben nagyon sokat gyarapodott iskolánk számítógépes eszközparkja. A tanév megkezdése előtt a speciális szakiskolai képzésből megmaradt, még működőképes számítógépek felhasználásával Multimédia teremet alakítottunk ki, amely jól funkcionált, az osztályok heti rendszerességgel használták a nevelő- oktató munka folyamatában. Tanórák, szabadidős, napközis foglalkozások kedvelt helyszíne lett.
Szamitogep 09
A Fővárosi Önkormányzat adományaként a Fővárosi Polgári Védelmi és Katasztrófavédelmi Szövetség közreműködésével az elmúlt év decemberében több számítógépet kaptunk. Az adománynak köszönhetően egy olyan számítógépes termet sikerült kialakítanunk, ahol tanulóink gyakorlatot szerezhetnek a számítógépek használatában tanórai és szakköri keretek között egyaránt.
Egy 2013-as pályázatnak köszönhetően a TIOP-1.1.1-12/1 „Intézményi informatikai infrastruktúra fejlesztése a közoktatásban" kiemelt projekt keretében az EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit KFT közreműködésével december-január időszakban egy interaktív táblát kaptunk a tartozékaival. Ekkor kezdtük el kialakítani azt a fejlesztő szobát, amelyet a tavaszi szünet után sikerült használatra átadni. Ez azért is volt nagy jelentőségű a számunkra, mert a tanév elején átadott multimédiás teremnek nagyon magas fokú volt a kihasználtsága.
multi 6A multimédiás fejlesztő szobában kiscsoportos és egyéni fejlesztéseket tartunk az autizmussal élő általános iskolai tanulók számára. A terem berendezése alkalmas az egyéni igények szerinti átrendezésre. Két pedagógus ingyenes továbbképzésen vett részt a telepített program használatával kapcsolatban. A következő tanév elején pedig további két kolléga kapott újabb ingyenes továbbképzési lehetőséget ezzel kapcsolatban.
Szeptembertől új készségfejlesztő szakiskolai képzést indítunk, melynek kialakítása a következő tanév egyik kiemelt feladata lesz.
Így, befejezve az események számba vételét és elemzését, jó érzés tölt el. Úgy érzem, hogy egy szakmailag jól képzett, fejlődni tudó és akaró, pedagógiailag elkötelezett szakembergárda tevékenykedik iskolánkban azon, hogy a hozzánk járó gyermekek, fiatalok megkapják azokat a lehetőségeket, megtapasztalják azokat a helyzetek, amely hozzájárul a mindennapi boldogulásukhoz, valamint a további életük szebbé tételéhez is.

Ammerné Nagymihály Emília
intézményvezető        

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech