gennaro logo new

2016. december 20.

15303865 1888487438038412 993975871 o„Advent a várakozás megszentelése. Rokona annak a gyönyörű gondolatnak, hogy meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk.
Gyermekkorunkban éltünk így. Vágyakoztunk arra, ami biztosan megjött. Télen az első hóesésre. És várakozásunk ettől semmivel sem volt kisebb, erőtlenebb.... És nincs gyengébb és jogosabb birtoklás se, mint szeretnünk azt, ami a miénk, akit szeretünk és aki szeret minket."
(Pilinszky János: Advent)


A karácsony közeledtével a gyermekek, fiatalok nagy izgalommal várják a karácsonyi ünnepkörhöz tartozó eseményeket, az ezekhez kapcsolódó misztériumot, örömöt, hagyományokat.

A legtöbb családban adventi koszorút állítanak. A vasárnaponkénti gyertyagyújtás érzékelteti az Advent ünnepének jelentését: a várakozást. A várva várt karácsony eljöveteléig a napok számlálása a várakozás izgalmán felül a gyerekek időérzékét is fejleszti. Az Advent, a karácsony ünnepe a társadalomismeret órákon tanított egyházi ünnepek közé illeszkedik. Ilyenkor megbeszéljük a különböző, karácsonyi ünnepkörhöz tartozó ünnepek jelentését, a hozzájuk kapcsolódó hagyományokat, szokásokat. A foglalkozásokat ilyenkor vetítések, közös éneklések teszik hangulatosabbá és érthetőbbé tanulóink számára, hiszen fontos, hogy ne csak a történeteket, hagyományokat ismerjék, hanem az ünnep hangulatát is átérezzék. „A karácsony a szeretet ünnepe" – szoktuk mondani. A gyerekeknek ez örökérvényű erkölcsi útmutatást ad: el kell fogadni embertársainkat, hiszen ez szociális viselkedésünk egyik feltétele is. A szeretet az egyik legnagyobb kincs az ember életében, ahogy Pál apostol korinthusiakhoz írt első levelében is olvashatjuk:

„...Legyen bár prófétáló tehetségem,
Ismerjem bár az összes titkokat és minden tudományt,
Legyen akkora hitem, hogy hegyeket mozgassak,
Ha szeretet nincs bennem,
Mit sem érek."

advent-wreath-513580 960 720

Ebben az időszakban az emberek nem csak a szívüket, hanem a lakásaikat, házaikat is díszbe öltöztetik, ahogyan mi az osztálytermeinket, az iskolánkat. A gyerekekkel közösen készítünk adventi, karácsonyi díszeket szociális munkatevékenység vagy életvitel órán, majd az elkészült munkákkal feldíszítjük az osztálytermeket. Minden terem díszítése más és más, mind a karácsonyvárás hangulatát árasztja. A várakozás hangulatához járul hozzá gyakorlati órákon háztartástan szakos tanulóink szorgoskodása a konyhában: narancslekvárt, hókiflit készítenek karácsonyi vásárunkra, gyakorolva a praktikus életvezetéshez szükséges tevékenységeket, mely ebben az időszakban hangulatosabban telik.

Az adventi készülődés jegyében egy egész napos kézműveskedést szerveztünk, amelyet interaktív óra vezetett be a karácsonyi ünnepkörről, a hozzá tartozó eseményekről, hagyományokról, népszokásokról. A közös éneklés ráhangolta a gyerekeket az ünnepek hangulatára, az elkövetkező kézműves foglalkozásra. amely után az iskola Aulájában már asztalokon előkészítve várták a tanulókat az alapanyagok. A halk karácsonyi zene, a gyerekek éneke hangulatos aláfestés volt. Készültek az adventi koszorúk, az angyalszárnnyal díszített gyertyák, a papír- és tobozangyalkák, a 3 D-s karácsonyfák, az ajtódíszek, amiket a gyerekek haza vihettek, vagy az osztálytermek díszítésére használtuk fel.

A kézműves tevékenységek jól fejlesztik a gyerekek finommotorikáját, szem-kéz koordinációját, és esztétikai érzékét, hiszen hozzáértő segítségadással szép, szemet gyönyörködtető díszek kerülnek ki a kezeik közül. Emellett megismerik a különböző anyagokat, azok tulajdonságait, megmunkálásuk lehetőségeit, a velük való bánásmódot. A vágás, ragasztás, illesztés a megfelelő kézügyességen felül figyelmet és megfelelő koncentrációt igényel. Ilyenkor előkerül a pontos, precíz munkavégzésre törekvés igénye, ami a szakma elvégzéséhez, és későbbi munkavégzésükhöz is elengedhetetlen.

A Luca napi szokásokhoz kapcsolódva a környezetismeret órán elvetett Luca-napi búza gondozása során a fiatalok az elméletben tanultakat gyakorlatban is megtapasztalhatják: hogyan lesz a magból növény, és hogy a növényeket ápolni, gondozni kell ahhoz, hogy szépen fejlődjenek. Mindezeknek az ismereteknek hasznát veszik hétköznapi életük során is.

Mint minden évben, idén is ellátogattak iskolánkba a Testnevelési Egyetem Gyakorló Sportiskolai Általános Iskola és Gimnázium tanárai és diákjai a „Kapcsolda" program keretében. Négy helyszínen, forgó színpad-szerűen vettünk részt a különböző foglalkozásokon. Volt drámajáték, mézeskalács sütés, karácsonyi képeslap és díszes lámpás készítése. Mindig nagy örömet okoznak mindnyájunknak ezek az események.

Mint látszik, a karácsonyi ünnepkör mentén nagyon sok eseményt, programot szervezünk az iskolába örömet, tapasztalatot, élményt nyújtva ezzel a gyermekeknek, fiataloknak.

Schrantz Anett  
gyógypedagógus

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech