2016. április 12.
Az elmúlt tanévben minden szakiskolai osztály kapott egy kis parcellát, amelybe különböző haszonnövényeket ültethetünk, és amit mindenki maga művel.
Osztályommal életvitel, és szociális munkatevékenység órákon nyílik lehetőségünk a kiskertben tevékenykedni, ahol tantárgyi koncentrációként a környezetismeret órákon tanultakat is testközelből tapasztalhatják meg a gyerekek.
A kert művelését már ősszel elkezdtük. Előkészítettük a talajt: kigyomláltuk, majd a gyomnövények kikapálása okozta hatalmas gödröket (a legmélyebbre futó gyökeret is megkeresték a gyerekek) elegyengettük, a talajt elgereblyéztük. Amit lehetett, a gyomnövények közül a komposztra vittük, majd elvetettük a magokat, elduggattuk a hagymákat, hogy tavasszal megfigyelhessük a kis növények kibújását, fejlődését. Sajnos az időjárás megtréfált bennünket, és a szokatlanul meleg ősznek köszönhetően néhány sor veteményünk novemberben kikelt, de az eredmény mégsem maradt el; tavasszal a gyerekek élvezettel fedezték fel a kis palánták megjelenését. Emellett tavaszi veteményünk is várta, hogy a talajba kerüljön.
A 9. osztály tanulói már nagyon várták a tavaszt. Izgatottan füleltek, megszólal- e nyitnikék, a „Zsuzsa napi madár", ahogy egyik gyermek nevezte; pattannak-e a rügyek, közeledik-e a várva várt napsütés, mikor mehetünk ki a kiskertbe? Végre elérkezett az idő! Így - a megfelelő elméleti és balesetvédelmi előkészítés után -, most már gyakorlottabb kezekkel újra előkészítettük a kertet, vigyázva, hogy az őszi veteményt ne tapossuk ki. Dughagymát duggattunk, a kihúzott rónákba pedig apró magokat szórtunk. Ki segítséggel, vagy mások már ügyesen, önállóan. Mindenkinek jutott valamilyen feladat, kinek-kinek a képességei szerint.
A gyerekek nagyon szeretik ezeket az órákat. Izgatottan figyelik nap mint nap, mikor bújik ki az első sziklevél, kinyílik-e a bimbóban lévő virág. Jól tudják, hogy ehhez öntözni kell, amit minden nap meg is teszünk. Szinte verseny alakul ki, hogy ki öntözze a veteményt. Természetesen a gyomlálás sem marad el, amiben a legélvezetesebb annak megfigyelése, hogyan növekszik a komposztáló keretben a növények mennyisége. Munkánk végeztével egészséges fáradtsággal, de elégedetten megyünk vissza a tanterembe, közben megcsodálva az iskola kertjében a tavaszi virágok nyílását, a rügyek bomlását.
A kiskert, a kerti munkálatok nagymértékben hozzájárulnak a környezettudatosság kialakításához, a mindennapi életvezetéshez szükséges praktikus ismeretek bővítéséhez és elsajátításához, az önállóságra neveléshez. A gyerekek saját tapasztalatikon keresztül figyelhetik meg a természet változásait, tanulhatják meg a kert gondozásának és a kerti növények ápolásának fortélyait. A növények gondozásával fejlődik felelősségérzetük, kötelességtudatuk, megismerkednek a különböző haszonnövényekkel és felhasználásukkal, hiszen a termést mi magunk takarítjuk be és dolgozzuk fel.
Schrantz Anett
gyógypedagógus
https://gennaroiskola.hu/okoiskola/programok/472-tavaszi-munkak-a-kertben-dugvanyozunk-es-vetemenyezunk#sigFreeId883dd182b3