gennaro logo new

2016. április 12.

DSC 0293Az elmúlt tanévben minden szakiskolai osztály kapott egy kis parcellát, amelybe különböző haszonnövényeket ültethetünk, és amit mindenki maga művel.
Osztályommal életvitel, és szociális munkatevékenység órákon nyílik lehetőségünk a kiskertben tevékenykedni, ahol tantárgyi koncentrációként a környezetismeret órákon tanultakat is testközelből tapasztalhatják meg a gyerekek.

A kert művelését már ősszel elkezdtük. Előkészítettük a talajt: kigyomláltuk, majd a gyomnövények kikapálása okozta hatalmas gödröket (a legmélyebbre futó gyökeret is megkeresték a gyerekek) elegyengettük, a talajt elgereblyéztük. Amit lehetett, a gyomnövények közül a komposztra vittük, majd elvetettük a magokat, elduggattuk a hagymákat, hogy tavasszal megfigyelhessük a kis növények kibújását, fejlődését. Sajnos az időjárás megtréfált bennünket, és a szokatlanul meleg ősznek köszönhetően néhány sor veteményünk novemberben kikelt, de az eredmény mégsem maradt el; tavasszal a gyerekek élvezettel fedezték fel a kis palánták megjelenését. Emellett tavaszi veteményünk is várta, hogy a talajba kerüljön.
A 9. osztály tanulói már nagyon várták a tavaszt. Izgatottan füleltek, megszólal- e nyitnikék, a „Zsuzsa napi madár", ahogy egyik gyermek nevezte; pattannak-e a rügyek, közeledik-e a várva várt napsütés, mikor mehetünk ki a kiskertbe? Végre elérkezett az idő! Így - a megfelelő elméleti és balesetvédelmi előkészítés után -, most már gyakorlottabb kezekkel újra előkészítettük a kertet, vigyázva, hogy az őszi veteményt ne tapossuk ki. Dughagymát duggattunk, a kihúzott rónákba pedig apró magokat szórtunk. Ki segítséggel, vagy mások már ügyesen, önállóan. Mindenkinek jutott valamilyen feladat, kinek-kinek a képességei szerint.
DSC 0286A gyerekek nagyon szeretik ezeket az órákat. Izgatottan figyelik nap mint nap, mikor bújik ki az első sziklevél, kinyílik-e a bimbóban lévő virág. Jól tudják, hogy ehhez öntözni kell, amit minden nap meg is teszünk. Szinte verseny alakul ki, hogy ki öntözze a veteményt. Természetesen a gyomlálás sem marad el, amiben a legélvezetesebb annak megfigyelése, hogyan növekszik a komposztáló keretben a növények mennyisége. Munkánk végeztével egészséges fáradtsággal, de elégedetten megyünk vissza a tanterembe, közben megcsodálva az iskola kertjében a tavaszi virágok nyílását, a rügyek bomlását.
A kiskert, a kerti munkálatok nagymértékben hozzájárulnak a környezettudatosság kialakításához, a mindennapi életvezetéshez szükséges praktikus ismeretek bővítéséhez és elsajátításához, az önállóságra neveléshez. A gyerekek saját tapasztalatikon keresztül figyelhetik meg a természet változásait, tanulhatják meg a kert gondozásának és a kerti növények ápolásának fortélyait. A növények gondozásával fejlődik felelősségérzetük, kötelességtudatuk, megismerkednek a különböző haszonnövényekkel és felhasználásukkal, hiszen a termést mi magunk takarítjuk be és dolgozzuk fel.

Schrantz Anett 
gyógypedagógus

 

 

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech