gennaro logo new

2014. 09. 08.

Ammerné Nagymihály Emília250Az új tanév új kihívásokat hoz intézményünk számára. Ilyenkor számba vesszük értékeinket, lehetőségeinket és megfogalmazzuk azokat a célokat, feladatokat, amelyeket a tanév során szeretnénk elérni.
Természetesen az iskola szellemiségének, alapvető célkitűzéseinek megtartása mellett fogalmazunk meg újabb célokat, melyeket a 2014/2015-ös tanévben szeretnénk megvalósítani.
Pedagógiai tevékenységünk alapja a tanulók mindenek felett álló érdekeinek az érvényesítése nevelő, oktató, fejlesztő tevékenységünkben. A gyermekek jogairól szóló egyezmény szerint, amelyet Magyarország is aláírt, a gyermek mindenek felett álló érdeke különösen, hogy a jogszabályokban meghatározott szolgáltatásokat megfelelő színvonalon biztosítják számára olyan módon, hogy annak igénybevétele ne jelentsen számára aránytalan terhet.

A közoktatásban, köznevelésben a gyermek mindenek felett álló érdeke különösen, hogy minden segítséget megkapjon képessége, tehetsége kibontakoztatásához, személyisége fejlesztéséhez, ismeretei folyamatos korszerűsítéséhez.

A közoktatásban a gyermek mindenek felett álló érdeke különösen, hogy ügyeiben méltányosan, humánusan, valamennyi tényező figyelembe vételével a többi gyermek, tanuló érdekeinek mérlegelésével a rendelkezésre álló lehetőségek közül számára legkedvezőbbet választva döntsenek.

Ennek az elvnek az érvényesítése vonatkozik a tanítás-tanulás folyamatára, a szabadidő eltöltésére és a kollégiumi nevelőmunkára is. Olyan tanuló és gyermekbarát didaktikai módszereket alkalmazunk, mint a differenciálás, amely a tanulók egyéni képességeihez, készségeihez, egyéni kompetenciáihoz igazodik a tananyag átadása során, a projekt pedagógia elemei, vagy a kooperatív tanulási technika.

Minden tanulónak igyekszünk megadni az egyéni képességeihez, készségeihez, meglévő kompetenciáihoz igazodóan azt a személyre szabott fejlesztést, amely során olyan ismeretek, szokások kerülnek a birtokába, amelyek biztosítják számára a többségi társadalomban való minél jobb helytállást.
Ennek érdekében feltérképezzük a gyermek állapotát. Meghatározzuk, hogy mely területeken vannak gyengeségei, elmaradásai és mely területen vannak az erőségei, tehetsége. Az értelmi fogyatékos személy képességstruktúrája változatos, az elmaradások mellett vannak, lehetnek kifejezetten jól működő funkciók, képességterületek is. Ennek birtokában kidolgozunk egy, a gyermekre, tanulóra egyénileg vonatkozó fejlesztési programot, fejlesztési lehetőséget, amelyben fontos szerepe van annak, hogy a fejlesztési folyamatban milyen intenzitású segítségnyújtás szükséges az elérendő cél érdekében.

Azért, hogy a többségi társadalom kínálta lehetőségeket az élete során minél jobban használni tudja a gyermek, tanuló, fiatal (tulajdonképpen ezt jelenti a társadalmi integráció) az alábbi, ún. adaptív képességek fejlesztésére helyezzük a legnagyobb hangsúlyt:

  •  kommunikáció
  •  önkiszolgálás
  •  mindennapi tevékenységek a lakásban
  •  a közösségi élethez szükséges készségek
  •  a közösség/a társadalom nyújtotta lehetőségek kihasználása
  •  önirányítás
  •  az egészség és a biztonság megőrzése
  •  tanulási képességek
  •  szabadidős tevékenységek
  •  a munkavégzés képességei

A fent említett okból ebben a tanévben kiemelten foglalkozunk az egyéni fejlesztések kérdésével, a személyre szabott fejlesztési tervek készítésével. Nagy hangsúlyt fektetünk a korábbi év gyakorlatának megfelelően a tehetséggondozásra is. A szakköri foglalkozásokon túl a tehetséggondozó foglalkozások szolgálják ezt a célkitűzésünket. Tehetséggondozó munkánk a Gyógypedagógiai Intézmények Fővárosi Kulturális Fesztiválja megrendezésében csúcsosodik ki. 2015. május 20-án ismét megrendezzük ezt a nagyszabású rendezvényt, ahol az elmúlt tanévben 31 gyógypedagógiai intézmény 750 tanulójának 125 műsorszámát láthatták a jelenlévők. A megrendezés anyagi erőforrásait immár két éve a Nemzeti Tehetség Programon nyert pályázati pénzből finanszírozzuk. Az elmúlt tanévben jelentős összeggel támogatta rendezvényünket a Fővárosi Önkormányzat Iskolakapun Kívüli Programja.

Mint ahogy a 2014/2015-ös tanév megnyitásakor említettem, a tanuláson kívül sok érdekes program, esemény színesíti majd mindennapjainkat. Idén is lesznek kirándulások, múzeumpedagógiai foglalkozások, projektnapok, de folytatódik az Operakaland is.

Különös figyelmet kap az idei tanévben nevelő, oktató munkánk során a környezetvédelem, a környezettudatosságra nevelés. Az ökoiskolai munkacsoport koordinálja ebben a témában az eseményeket.

A megszokott tematikus napokon kívül ebben a tanévben a fény is főszerepet kap. Az Európai Fizikai Társulat kezdeményezése elnyerte az ENSZ és az UNESCO támogatását, így a 2015 év a Fény Nemzetközi Éve lesz. A világeseménnyé váló kezdeményezéshez Magyarország is örömmel csatlakozott. Intézményünkben különféle érdekes eseményekkel, programokkal kívánunk csatlakozni a kezdeményezéshez.

Élményekkel teli, szép tanévet kívánok minden kedves tanítványunknak és szüleiknek!

 

Ammerné Nagymihály Emília
igazgató            

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech