gennaro logo new

2014. április 25.

Nemezelés 22Minden ember múltjához és jelenéhez tartoznak olyan szavak, melyeket ha meghall, akkor egy pillanatra megáll és életének arra a kis szeletkéjére emlékszik vissza, amit a hallott szó felelevenít benne. Ilyen a szerelem, társ, gyermek, küzdelem, öröm, bánat, hit és még sorolhatnám. A magyar nyelv gyönyörű és szerencsére él bennünk az a hagyományainkat megőrző tenni akarás, ami a régi szavaink továbbélését is segíti.

 

Gyermekkorom vidéki nyaralásaiból őrzök olyan szavakat, melyeket ma már nem használunk, de olykor ha meghallom az emlékek képeit idézi fel. Amikor mezítláb rohangáltam a fűben a szomszédban lakó idős néni, miközben a nyiknyóknyak adta a moslékot hányszor rám szólt: „vigyázz, mert ákics megy a lábadba!" Legközelebb, hosszú évek múlva, a népi játszóházi foglalkozásvezetői továbbképzésen, a néprajz előadáson találkoztam ezekkel a kifejezésekkel, ahol olyan régi szavakkal is megismerkedhettünk, melyek egy-egy anyag megmunkálásához hozzátartoznak vagy magát a tevékenységet nevezik meg. Ilyen a söndörgetés és a csicsogtatás. Már akkor elhatároztam, hogy e kedves népi kifejezéseket is tovább fogom adni a gyermekeknek, hadd ivódjon bele a gondolatvilágukba, emlékképeikbe. Mielőtt rátérnék arra, hogy ezek a szavak mit jelentenek, szeretném megjegyezni, hogy motiváló erejük nagy! Amikor a gyerekekkel nemezeléshez készülődtem, akkor bevezetőleg elmondtam, hogy a mai órán söndörgetünk és csicsogtatunk. Minden szempár csodálkozva nézett rám és a továbbiakban már senkit sem kellett serkenteni a tevékenységre. Szerencsés helyzetben vagyok, mert iskolánkban a hagyományőrzés a személyiségfejlesztés szerves részét képezi. A gyerek pedig olyan, mint a szivacs és spontán mindent magába szív, amiről ösztönösen is érzi, hogy gazdagítja és színesíti a lelkét.
A nemezelés előtt tanulóink a nemezkészítés hagyományaival és az ezzel kapcsolatos legendákkal ismerkednek meg. A Noéhoz fűződő kedves kis történet meghallgatása fokozta a gyermekek érdeklődését. Noé meg biztos mosolygott rajtunk, mert amikor is Ő negyven nap után a bárkából kiterelte az állatokat és a kihullott állati szőrök az esőtől és a taposástól összecsombékolódtak, egy nagy nemezszőnyeget emelt fel. Továbbá azt sem sejthette, hogy sok-sok idő múlva a fiatalok nemezelni fogják a hajukat, amit rasztának neveznek el.
IMG 6764Iskolánkban a szövött-tárgy készítő tagozaton a hagyományok és a legendák meghallgatása után a gyapjú felhasználhatóságával is megismerkednek a tanulók. A gyermekek természetükből adódóan igénylik a manipulációs mozgásokat és a söndörgetés, azaz gömbölygetés és a csicsogtatás, vagyis az összenyomogatás azon túl, hogy a kéz izmait is erősíti, fejleszti a megfigyelőképességet, a finommanipulációt és segíti a megfelelő írásnyomaték kialakítását is. Közben edződik a türelem, a kitartás és remélem, hogy a jó hangulatban végzett közös alkotómunka kellemes emlékeket hagy gyermekeinkben.

Természetesen a fokozatosság elvét betartva, a diákok először nem szőnyeget, hanem színes golyókat készítettek. Ehhez egy vékony gyapjúszálat kis gombóccá formáltunk, majd jó szorosan feltekertük és így golyóvá hizlaltuk a gyapjút. 

Nemezelés 17

Nemezelés 18

 

 

 

 

 

 

 

Ezután jöhetett a vizes szappanos söndörgetés, majd a csicsogtatás. Közben jó nagyokat nevettünk! Milyen jó is népzenét hallgatva csicsogtatni és söndörgetni, hogy azok a gyapjúszálak végre öszecsombékolódjanak!

Nemezelés 11

Nemezelés 10

 

 

 

 

 

 

 

 

Nemezelés 20Nemezelés 19

 

 

 

 

 

 

 

Ezt követte a tulipánok és harangok készítése. Ehhez formás krumplikat választottunk, melyeket különböző kereszt irányban, jó szorosan, bevontuk nemezzel, majd söndörgettük. Utána kicsicsogtattuk belőle a fölösleges szappanos vizet és ismét söndörgettünk, de most már szárazra. Kisollóval kettévágtuk, a krumpliról ügyesen lefejtettük s a végén a szirmokat alakítottuk ki.

Nemezelés 31 Nemezelés 33

 

 

 

 

 

 

 

Nemezelés 35 Nemezelés 36

 

 

 

 

 

 

 

IMG 6737 IMG 6738

 

 

 

 

 

 

A végén, sodrással nemez-zsinórt készítettünk, ez lett a tulipánok szára. 

Nemezelés 23 Nemezelés 24

 

 

 

 

 

 

Ahol tulipánok vannak ott katicabogárnak és pillangónak is lenni kell, így a vizes-szappanos nemezelést a tűnemezelés követte. A pillangót és a katicabogarak pöttyeit, csápjait és lábait tűnemezeléssel készítették a gyermekek.

Nemezelés 40 Nemezelés 1

 

 

 

 

 

 

 

Nemezelés 5Az elkészült munka a terem dísze lett.
(A háttérben szövött tárgyak láthatók, melyek Tar Bea tanárnő gyermekeinek az alkotásai).

 

Nemezelés 7

 

 

 

 

 

 

  

  

Nemezelés 6Nemezelés 3

 

 

 

 

 

 

 

 

Húsvéti nemeztojásokat is készítettünk, amit a lelkes és ügyes diákjaink tűnemezeléssel díszítettek.

Nemezelés 38 Nemezelés 26

 

 

 

 

 

 

Az egyszerű munkától haladtunk a bonyolultabb felé. Iskolánkban nem csak a szövést, de a nemezelést is átszövi a hagyományőrzés és a mesevilág. Így készült a répafát ábrázoló nemezelt díszpárna is, ami szintén egy közös alkotómunka.

Nemezelés 8 IMG 6756

 

 

 

 

 

 

Visszatekintve a nagyon vidám és mozgalmas foglalkozásokra, gyermekeink sok tapasztalatot szereztek és szeretném, ha ez a jövőben gyarapodna. Úgy gondolom, hogy ebben a „műanyag" világban olyan tevékenységgel lettek gazdagabbak melyekre mindig szívesen fognak visszaemlékezni.

„ A gyermek élete olyan, mint egy papírlap, melyen minden arra járó nyomot hagy."
(Kínai közmondás)

Boros Attiláné    
(Szemerédy Kinga)
gyógypedagógus  

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech