2021. március 07.
Egy kalandot fogok bemutatni, de nevezhetném kísérletnek is. Amennyiben érdeklődés támadt a kedves olvasóban, kérem, tartson velem! A történet így kezdődik…
Domonkos a Gennaro Verolino Iskola tanulója és kollégiumának lakója. Azt kell tudni róla, hogy minden áldott nap cipel magával egy könyvet, amit nézeget, olvasgat, amikor csak teheti. Ezek a könyvek általában vaskos lexikonok színes képekkel.
Egy alkalommal ezt a könyvet tanulmányozta elmélyülten, csatlakoztam hozzá, kérdeztem belenézhetek-e? Bólintott. Miután átlapoztam, azonnal tudtam, hogy el kell olvasnom.
Felhívtam Domi édesanyját aki elmesélte, hogy a könyvben bemutatott technika alkalmazását autizmus esetén is ajánlja a szerző, gondolta hátha segít ezzel gyermekének. Nem említettem, mert egyébként nem számít, de Domi autizmussal él.
A Wikipédia szerint az elmetérkép vagy gondolattérkép (mind map) egy központi téma köré csoportosuló fogalomrendszer képi ábrázolása; képekből, szavakból és vonalakból áll. A módszer bevezetése Tony Buzan nevéhez fűződik, aki pedagógiai kutatásai során találta rendkívül hatékonynak az oktatási anyag ilyen formában történő átadását.
Miután megismerkedtem a technikával, azonnal ki is próbáltam. Vizsgára készültem éppen, gondoltam használom a felkészüléshez. Magával ragadott az élmény, elvarázsolt a sok szín, és a rajzolás, észrevétlenül tanultam meg az anyagot.
Teltek a hónapok, aztán úgy hozta az élet, hogy a készségfejlesztő iskolánkban szeptember óta gyakorlati órákat tartok az egyik kert- és parkápoló osztálynak. A tanulók sokféle ismerettel rendelkeztek a kertről, de úgy tűnt, hogy összefüggéseiben nem látják át a témát, nem tudták szavakba önteni, hogy milyen tevékenységeket végeznek, egyáltalán mire való egy kert.
Úgy döntöttem megtanítom nekik az elmetérképezést, amitől azt vártam hogy általa megértik az összefüggéseket, rendszereződik a meglévő tudásuk, rögzülnek a fogalmak és növekszik a motiváció a tanulásra.
Az első központi témának a kertet választottam, azt követően a cserepes növények gondozását, majd a kerti munkákat mutattuk be. Minden várakozásomat felülmúlta az eredmény.
Íme az első próbálkozások:
És itt tartunk ma:
Hamarosan folytatás következik, immár szakmai szemmel: a továbbiakban ismertetni fogom az elmetérkép készítés módszerét, felhasználási lehetőségeit a pedagógiai/gyógypedagógiai gyakorlatban és egyéb területeken, bemutatom az alkalmazása során osztálytermi körülmények között szerzett tapasztalataimat.
Pletser Ágnes
gyógypedagógus