gennaro logo new

2017. november 09.

Cave south AustraliaA Verocs Mozgás- és Élményterápiás Szakosztály munkájának kezdetei az 1999-2000-es tanév idejére tehetőek. Ekkor voltak először kísérletek arra, hogy mozgássérült és látássérült gyermekeket, fiatalokat vigyenek barlangi túrára terápiás céllal. 2002-ben Mikolovits Veronika, a Pető Intézetben dolgozó egykori konduktor és gyakorló barlangi túravezető szervezésének köszönhetően ezek a túrák folyamatossá, rendszeressé váltak. Ekkor alakult meg a Mozgás- és Élményterápiás Szakosztály.

 

2009-ben Veronika, becenevén Verocs, három társával együtt hegymászás közben életét vesztette. A Szakosztály ekkor vette fel az ő nevét. Az ő elképzelése szerint a Szakosztályon belül „laikus" barlangászok és szakemberek dolgoznak együtt, azért, hogy a nem kiépített barlangba levitt sérült gyermekek, fiatalok fejlődhessenek, mind mozgásukban, mind értelmi képességeikben. Vera egykori elképzelése ma is, azóta is, töretlenül működik. Így visszük tovább a tőle kapott szellemi örökséget.

Túráink rendszeresen keddi napokon, délután 17 óra és 20 óra között zajlanak. Állandó helyszíne a Pálvölgyi-barlangrendszer Mátyás-hegyi barlangrésze, ami a gyakorló barlangászok körében is nagyon népszerű tanbarlang. Rengeteg járata közül mindenki megtalálja a saját képességeihez megfelelőt, vannak könnyebb és nehezebb szakaszai is. Szakosztályunkban jelenleg 20 aktív tagunk van, segítő területen dolgozó szakemberek és egészen más területen dolgozó lelkes önkéntesek. A működésünkhöz szükséges anyagi fedezetet pályázati támogatásból finanszírozzuk, valamint egyéni adományozóink is vannak.

Túráinkon rendszeresen biztosítjuk mozgáskorlátozott, látássérült, hallássérült, értelmi akadályozott, autista, halmozottan sérült személyek számára a barlangi túrázás lehetőségét.

Állandó intézmények, ahonnan a gyerekeket, fiatalokat fogadjuk:
Dr. Török Béla Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, EGYMI és Kollégium; Addetur Baptista Gimnázium, Szakgimnázium és Szakiskola; Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium; Gyengénlátók Általános Iskolája, EGYMI és Kollégiuma. Ezen kívül egyéni túrázóink is vannak.

Mackó-barlang 

A barlangi túra

A barlangi túrázás társas sport. „Barlangi túrának tekintjük a sport célú barlangjárást, amelynek minimális időtartama fél óra." (Németh – Rose)
A barlangászás fejlesztő hatással van a mozgásra, a kommunikációs készségre, a percepciós készségekre, a szociális készségre, az önállóságra és önkiszolgálásra is. A barlangban való közlekedéshez változatos mozgásformák szükségesek. A különböző kúszások, mászások, leereszkedések folyamán rengeteg izom összehangolt munkájára van szükség. Fejleszti a mozgáskoordinációt, az egyensúlyérzéket, növeli az izomerőt. Fejleszti a támaszreakciót, a testtudatot. (Lőrincz – Fábián, 2013)

Társas sport, mindig figyelnünk kell a körülöttünk lévő társainkra, az ő jelzéseikre. Meg kell tanulnunk segítséget kérni és segítséget nyújtani. Ez által a szociális készségeket is nagy mértékben erősíti, fejleszti. A túrák előtt át kell öltözni. Mindenki egyre kevesebb segítséggel, végül önállóan öltözik, a saját ruháját összepakolja, rendben tartja. Meg kell jegyeznie, hogy táskáját, felszerelését hova teszi. Ez hozzásegít az önállóság és az önkiszolgálás fejlődéséhez.

A percepciós készségek közül a téri orientáció, a vizuális és akusztikus észlelés és figyelem azok, amelyekre egy – egy túra során folyamatosan szükség van. Figyelnünk kell az előttünk, alattunk, felettünk és mellettünk lévő falakra, akadályokra, a túratársainkra, és ennek alapján kell megterveznünk a következő lépéseinket.

„A barlangászat testi, lelki és szellemi fejlődést eredményező sportolási lehetőség(...). Javítja a biztonságos járást, egyensúlyérzéket, szem-kéz koordinációt, komplex izom-és légzőszervi erősítést ad, de a túrázó önmaga és társai iránti felelősségvállalását is fejleszti."(Szörényi, 2010)

Ajánlott olyan gyerekeknek és fiataloknak, akik a szomatoszenzoros területen fejlődésbeli elmaradást mutatnak (tanulásban és értelmi akadályozott személyek, mozgáskorlátozott személyek). Ajánlott olyan személyeknek, akik ismeretlen környezetben nehezen tájékozódnak, pl. látássérülteknek, akik a későbbiekben a barlang mélyén megtapasztaltakat a felszínen is tudják alkalmazni. Ajánlott hátrányos helyzetű személyeknek, akiknek a barlangászás életre szóló élményt nyújt. A barlang a felszínhez képest egy egészen más közeg. Itt sötét és csend van. Világosságot a fejlámpánk fénye ad. Az elektromos zajok a barlangon kívül, a távolban maradnak. A föld alatti világban mindenki ki tud kapcsolni, a kövek hallgatnak és mesélnek. A gyerekeknek elmondjuk a barlang keletkezését, és meg is tudjuk mutatni nekik ezt a páratlan természeti csodát. Néha lekapcsoljuk a lámpánkat, megnézzük a sötétséget, elcsendesedünk és meghallgatjuk a csendet. Olyan megnyugtató élmény ez, amit sehol máshol nem lehet megtapasztalni.

A hozzánk érkező gyermekeknek, fiataloknak a barlangászás rendkívüli élményt nyújt. Túrák után nagyon szívesen emlékeznek vissza, örömmel mesélnek róla a szülőknek, nevelőknek. A szülői visszajelzésekből tudjuk, hogy a gyermekek, fiatalok mennyire szívesen jönnek hozzánk.

Csákváriné Lődi Krisztina
gyógypedagógus     

 

Lóczy-barlang 2016 15

 

Felhasznált irodalom:
Barthel Betty: A mozgásnevelés sajátosságai és módszertana. In: Varga Imre (szerk.): Speciális didaktika I. - Az értelmi akadályozottsággal élő gyermekek tanítása. APC-Stúdió, Szeged, 2005. pp. 70-120.
Dérczyné Somogyi Vera - Gerebenné Várbíró Katalin: A Marianne Frostig – féle vizuális percepciót vizsgáló teszt működésére vonatkozó tapasztalatok ötéves gyermekeknél. In: Gerebenné Várbíró Katalin (szerk.): A differenciált beiskolázás néhány mérőeszköze. Akadémiai Kiadó, Bp., pp. 49-73.
E. J. Kiphard: A pszichomotoros tanulás kognitív és szociális szempontjai. In: Huba Judit (szerk.) (é.n.): Pszichomotoros fejlesztés a gyógypedagógiában. BGGYTF, pp. 111-117.
Lőrincz – Fábián Zsuzsanna: Alternatív gyógytorna – barlangászat. 2013. március 26. Letöltve: 2017. október 26.
http://gyogytornaszhalozat.hu/alternativ-gyogytorna-barlangaszat/
Németh Tamás: A barlangi túrázásról. In: Németh Tamás – Rose György (szerk.): A barlangjárás alapjai. Virág Tibor Egyéni Kereskedelmi és Szolgáltató Iroda, Bp. 1995. pp. 23-27.
Regényi Enikő Mária: Mozgásjellemzők és fejlesztésük értelmileg akadályozott személyeknél. In: Dr. Radványi Katalin (szerk.): Máské(p)p? - Intellektuális fogyatékossággal élő emberek gyógypedagógusainak tankönyve. ELTE BGGYK, Bp. 2010. pp. 117-133.
Szörényi Tibor: Élmény a barlangi túra, In: Humanitás, XXX. évf., 10. szám, p. 11.

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech