gennaro logo new

2021. március 07.

Picture1Egy kalandot fogok bemutatni, de nevezhetném kísérletnek is. Amennyiben érdeklődés támadt a kedves olvasóban, kérem, tartson velem! A történet így kezdődik…
Domonkos a Gennaro Verolino Iskola tanulója és kollégiumának lakója. Azt kell tudni róla, hogy minden áldott nap cipel magával egy könyvet, amit nézeget, olvasgat, amikor csak teheti. Ezek a könyvek általában vaskos lexikonok színes képekkel.

 

 


Picture2Egy alkalommal ezt a könyvet tanulmányozta elmélyülten, csatlakoztam hozzá, kérdeztem belenézhetek-e? Bólintott. Miután átlapoztam, azonnal tudtam, hogy el kell olvasnom.
Felhívtam Domi édesanyját aki elmesélte, hogy a könyvben bemutatott technika alkalmazását autizmus esetén is ajánlja a szerző, gondolta hátha segít ezzel gyermekének. Nem említettem, mert egyébként nem számít, de Domi autizmussal él.
A Wikipédia szerint az elmetérkép vagy gondolattérkép (mind map) egy központi téma köré csoportosuló fogalomrendszer képi ábrázolása; képekből, szavakból és vonalakból áll. A módszer bevezetése Tony Buzan nevéhez fűződik, aki pedagógiai kutatásai során találta rendkívül hatékonynak az oktatási anyag ilyen formában történő átadását.
Miután megismerkedtem a technikával, azonnal ki is próbáltam. Vizsgára készültem éppen, gondoltam használom a felkészüléshez. Magával ragadott az élmény, elvarázsolt a sok szín, és a rajzolás, észrevétlenül tanultam meg az anyagot.

 


Teltek a hónapok, aztán úgy hozta az élet, hogy a készségfejlesztő iskolánkban szeptember óta gyakorlati órákat tartok az egyik kert- és parkápoló osztálynak. A tanulók sokféle ismerettel rendelkeztek a kertről, de úgy tűnt, hogy összefüggéseiben nem látják át a témát, nem tudták szavakba önteni, hogy milyen tevékenységeket végeznek, egyáltalán mire való egy kert.

Úgy döntöttem megtanítom nekik az elmetérképezést, amitől azt vártam hogy általa megértik az összefüggéseket, rendszereződik a meglévő tudásuk, rögzülnek a fogalmak és növekszik a motiváció a tanulásra.
Az első központi témának a kertet választottam, azt követően a cserepes növények gondozását, majd a kerti munkákat mutattuk be. Minden várakozásomat felülmúlta az eredmény.

 

Íme az első próbálkozások:

Picture3

Picture4

 

 

És itt tartunk ma:

Picture6

Picture6

Picture7

Picture8

Picture10

 

Hamarosan folytatás következik, immár szakmai szemmel: a továbbiakban ismertetni fogom az elmetérkép készítés módszerét, felhasználási lehetőségeit a pedagógiai/gyógypedagógiai gyakorlatban és egyéb területeken, bemutatom az alkalmazása során osztálytermi körülmények között szerzett tapasztalataimat.


Pletser Ágnes  
gyógypedagógus

Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech