gennaro logo new

2017. november 21.

image002Az Ábrázolás-alakítás tantárgy órái és a Szövött tárgy-készítő szakma tanítása lehetőséget biztosítanak az értelmileg akadályozott tanulók művészeti nevelésére is. A fejlesztési célok mellett, melyeket a tantárgy tanítása során el szeretnénk érni, a művészeti nevelés speciális céljai is megvalósulhatnak: Érzelmi életük gazdagítása, a kreativitás fejlesztése, az önkifejezés, az alkotás adta öröm és a kompetencia élménye.

A művészi tevékenység az önfeledtség, a felszabadultság élményét adja, az önmagunkról alkotott képet gazdagítja és az önkifejezés eszköze. A művészet inspirációt is jelent. A hallott, látott, átélt élmény belső világunkat, lelki folyamatainkat képes formálni. A fogyatékos embernél sincs ez másképp, minden olyan sajátosságuk ellenére, melyek akadályt jelentenek számukra az élet számtalan területén.

Az esztétikai fogékonyság velünk született emberi tulajdonságunk. A világ rendje a szépségben látható módon nyilvánul meg és ez a szuggesztív erő minden emberre hatással van. Pozitív érzéseket, életörömöt, csodálatot vált ki. Az értelmi akadályozott ember is fogékony és érzelmi gazdagságot kifejezve ad választ a szépség érintésére. A természet magától értetődő módon tükrözi a világ harmóniáját, belső rendjét. A művészi szép megértetéséhez fogódzók kellenek. A világ szerveződésének elemeivel párhuzamot vonhatunk.

Miből áll ez a harmónia és hogyan közelítsük meg a tanítási órákon?
A tematikus tervben a szépség, vonal, szín, ritmus, forma, szimmetria témakörök köré szervezem az órákat.

Milyen módon lehet értelmezni ezeket a fogalmakat?
A következő eszköztárral dolgozom:
- Sok megfogható, érzékelhető tárgyat, természet által alkotott és ember által készített dolgot viszek magammal.
- Rövidke, általam készített 2-3 perces zenés filmeket nézünk.
- Nyomtatott képek válogatása segít a kommunikációban azoknál a tanulóknál, akiknél verbális közlés akadályozott .

A tanórákat négy fő részre osztom.
1. A téma ismertetése: érdeklődés felkeltése, tárgyak kézbevétele.
2. Érzelmi motivációs szakasz: film és zene
3. Kommunikációs szakasz: vélemények megfogalmazása, képek visszaidézése, felismerése.
4. Feladat megvalósítása a témakörben.

Néhány tényt érdemes figyelembe venni.
A vizuális ingerek óriási hatással vannak benső, legmélyebb világunkra is, információkat építenek be a világról. Sokszor kitörölhetetlenül belénk ivódnak képek, amelyek befolyásolják gondolatainkat, kedvünket, életről alkotott képzeteinket. Mai emberekként sokszor nem is magát a világot látjuk, hanem a róla alkotott képeket, melyek mindenképpen emberi manipuláció, közreműködés által jönnek létre, tehát nem közvetlen tapasztalatként. Sokat nézzük a televíziót, a monitor. Mi pedagógusok ezt használhatjuk a javunkra is, hiszen, ha a természeti vagy művészi szép képeket adjuk át, akkor a világról alkotott képzetek a pozitív erőket erősítik, szemben a sokszor romboló vizuális információkkal.

Óráimon a kis filmecskéket sokszor ezzel a céllal is nézzük.
A kreativitás szerepét is szeretném megemlíteni. A kreatív gondolkodás életünk egészére hatással van. Arra is, hogyan oldjuk meg problémáinkat. Az élet nehézségeivel való szembenézésünket is segítheti. A kreatív gondolkodás fejlesztése teljes mentális valónkat érinti. Az értelmi fogyatékos ember számára is lehetséges ez.

Milyen módon történik ez az Ábrázolás - alakítás órán?
Íme néhány példa:
Sokszor használunk szokatlan eszközöket ceruzák, ecsetek helyett, vagy olyan eszközöket, amelyek a hétköznapi életben másra valók.
Azonos témakörű feladatot másképpen oldunk meg különböző technikákkal, hétköznapi tárgyakat átalakítunk, megszépítünk stb...
Néhány kép tanúskodik amellett is, hogy alkotni vidám, jó dolog, pláne közösen, amikor összeadódik a sokféleség és kiegészítjük egymást. Utána örülünk a sikernek, hiszen együtt vettünk részt benne.

Tar Beáta 
pedagógus

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech