gennaro logo new

2015. január 18.

kutyás terápia 8A Tordasi Közhasznú Állatasszisztált Terápiás és Oktatási Egyesület kutyás terapeuta csapatában 2014-ben fogalmazódott meg az ötlet egy újszerű, kutyával asszisztált terápiás program indítására. Egyesületünk aktív tagjaival összeültünk és megalkottuk a „Tordasi Suttogó Program - Négylábú segítőkkel új világ nyílik" fantázianéven futó programunkat, amelynek lebonyolítására a Norvég Civil Támogatási Alapból nyertünk forrást.
2014 novemberétől hat kutya-gazdi párosunk tart speciális, új módszertan alapján kidolgozott komplex készségfejlesztő foglalkozásokat fogyatékkal élő gyermekeknek a programban résztvevő intézmények gyógypedagógusaival együttműködve. A program tervezetten fél éves időtartamában összesen 80-100 gyermek vesz részt, akiket az intézmények jelöltek ki nekünk.

 

 

A foglalkozások lényege, hogy eddigi tapasztalatokra alapozva ötvözzük a kutya készségeit, speciális játékeszközökkel kombinálva, a gyerekek egyéni igényeinek megfelelően. Az egyesület mindehhez speciális játéktárat állít össze a program során, amelynek megalkotásában külön kiemelném egyesületünk gyógypedagógusának, Kiss Zsófiának szakmai szerepét.
A komplex módszer legfőbb célja, hogy az alkalmazott játékok megszólítsák a gyermekek valamennyi készségterületét, az egyéni szükségletüknek megfelelő szinteken. A kommunikáció, a finom- és nagymozgások, a kognitív és szociális képességek, az érzékelés-észlelés, a személyiség és viselkedés fejlesztése nem határolódik el. A felsorolt célok a terápia során nem elszigeteltek, hanem együttesen jelennek meg a feladatokban, és a résztvevők komplex foglalkoztatását jelentik.
A terápiás foglalkozások a gyógypedagógusok és felvezetők által közösen készített, egyéni fejlesztési tervek alapján kerülnek kidolgozásra. Tervek szerint az első pár hónapot arra szánjuk, hogy ismerkedő, „bemelegítő" foglalkozásokat tartunk a gyerekeknek, ahol kölcsönösen megismerjük egymást: a gyerekek a hozzájuk érkező kutyusokat, mi pedig a gyerekek egyéni készségeit.
A program zárásaként Egyesületünk a TordasZoo Állatfarmon „Élménynapot" szervez, melyre szeretettel várjuk a projektben résztvevő gyermekeket, szüleiket, a gyerekek tanárait, az intézmények gyógypedagógusait. Az Élménynap célja szakmai platform teremtése, tapasztalatcsere és a program fejleményeinek, eredményeinek bemutatása. További fontos cél a szülők bevonása, hiszen véleményük a program eredményességének egyik mércéje.

 


A Tordasi Suttogó Program egyik színhelye a Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Kollégium


kutyás terápia 3Számomra nagy öröm volt megismerni a Gennaro Verolino lelkes kis diákjait. Fürkész nevű pumimmal tavaly november óta járunk esténként az iskola bentlakásos diákjainak két csoportjához. Informális jelleggel a gyerekek megismerhették a még terápiás képzés alatt álló Süvi nevű kis pumimat is, aki a program végére várhatóan levizsgázik és hivatalosan is terápiás kutyává avanzsál.
A program előtt illendőnek találtam a tanároknak bevezetésképpen elmondani, hogy Fürkész aktív, imád mozogni, és ügyességi játékokban szeret brillírozni. A „doki néni" emellett imádja a simogató kezeket, no és persze a labdát! A kutya szóbeli bemutatását egy jelentőségteljes mosoly kísérte, és annyi viszontválasz, hogy „Nagyszerű, mert a gyerekek is aktívak!" Majd két csoportot jelöltek ki nekünk: egy hiperaktív, autista és egy érettebb korcsoportú, középsúlyos gyerkőcökből álló csapatot.
A kutyussal már a legelső foglalkozásokon remekül összebarátkozott mind a két csapat. Fürkész roppant nagy örömére aktivitásból valóban nincs hiány! A csoportokat vezető gyógypedagógusok pedig minden segítséget megadnak nekünk, az ő koordinációjuk jelentősen hozzátesz a foglalkozás hatékonyságához. Az aktívabb csoporttal főleg közös, mozgékonyabb, egyszerűbb játékokat játszunk, ahol cél a koncentráció-fejlesztés, az egymásra történő odafigyelés és az egyéni „energiaszint" összhangjának kialakítása. A másik csoportban pedig egyéni feladatok is megjelennek a csoportos játékok mellett. Itt az összetettebb, kombinatív csoportos feladatok megoldása mellett cél a beszédkészség fejlesztése, illetve az önállóság kialakítása egy-egy játékon keresztül.
Talán önmagáért beszél, amikor a helyszínre érkezve Fürkész már messziről szalad az aula irányába és türelmetlenül várja, hogy megérkezzenek a gyerekek. A foglalkozásokat nemcsak Fürkész élvezi, hanem jómagam is. Jó érzés látni, hogy az eleinte visszahúzódóbb gyerkőcök is örömkacagásban törnek ki, ha Fürki elvesz egy jutalomfalatot a kezükből. Bevallom, kisebbfajta büszkeséggel tölt el, amikor az aktív kis csapatnál egyre tovább tudjuk növelni az állógyakorlatok idejét. Hamarosan elkezdjük a gyerekekre szabott játékeszközök használatát is, egyelőre még maradjon meglepetés, hogy mivel tarkítjuk a programokat.
Végezetül bátran mondhatom az eddigiekről, hogy nemcsak a gyerekek tanulnak, én is rengeteget tanulok tőlük, igazi kikapcsolódást jelentenek a hétköznapi mókuskerék után. Úgy gondolom, hogy a legfontosabb, amit ezektől a gyerekektől érdemes tanulni, hogy bármilyen rossz dolog ér, bármilyen hátránnyal is él valaki, mindig lehet újra meg újra mosolyogni, bízni és örülni kisebb dolgoknak is. Nos, remélem nemcsak Fürkész alszik jól esténként, hanem ők is.

Csorba Viktória          
Tordasi Közhasznú Állatasszisztált
Terápiás és Oktatási Egyesület  

 

megjelentek-a-norveg-civil-alap-palyazati-dokumentumai1363095512

Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech