2021.02.25.
A Magyar Paralimpiai Bizottság (MPB) és a Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny- és Szabadidősport Szövetsége (FODISZ) minden évben február 22-én rendezi meg a Magyar Parasport Napját. Iskolánk idén negyedik alkalommal csatlakozott a „Lélekmozgató” programhoz. Ezen a napon a parasportok, a parasportolók, a fogyatékossággal élők témájával foglalkozunk, különböző foglalkozások keretében.
Ebben az évben a járványügyi intézkedések miatt osztályszinten, csoportonként szerveztük meg a programhoz kapcsolódó osztályfőnöki órákat, kézműves foglalkozásokat, testnevelés órákat. A forgatókönyvet intézményünkre adaptálva, a tanulók képességeihez igazítva állítottuk össze, hogy a foglalkozásokon készségfejlesztő iskolai és általános iskolai tanulóink egyaránt részt tudjanak venni.
A készségfejlesztő iskolában a lélekmozgató osztályfőnöki óra keretében a „Lecsó”, a „Sorsfordító” és „A cipőm” című kisfilmeket dolgoztuk fel diákjainkkal. A beszélgetések során előtérbe helyeztük a pozitív szemléletformálást, nálunk elesettebb embertársaink megsegítését. Rávilágítottunk arra, hogy fontos, hogy legyenek céljaink az életben. Kiemeltük, hogy ha ezeket a célokat el akarjuk érni, kitartóan kell küzdenünk értük, nem szabad feladnunk. A parasportolók hozzáállása példaértékű mindannyiunk számára.
A kézműves foglalkozások alatt, Bartos Erika Őrangyal című kötetében található érzékenyítő meséket dolgoztuk fel, majd kiszíneztük az adott történethez tartozó kifestőket. A beszélgetések során kiemelt szerepet kapott az elfogadás, a szeretet, a segítő szándék fontossága. A foglalkozás második részében a tanulók megtapasztalták, milyen érzés bekötött szemmel, vakon írni, rajzolni és egyszerű tárgyakat felismerni. Az ügyesebb tanulók mozaikképeket raktak ki, így ismerkedve a képeken szereplő, ismertebb parasportolókkal.
A lélekmozgató testnevelés órán, a tornateremben, a nehezített akadálypályának nagy bátorsággal vágtak neki a fiatalok. Ez azért volt különleges, mert bekötött szemmel kellett végig haladni különféle akadályokon. Az akadályokat és a vakfutást segítők bevonásával vitték véghez tanulóink. A feladatok végzése során nagy szerepet játszott az egymás iránti kölcsönös bizalom, a tudatos és megfelelő módon történő, célzott segítségnyújtás, amelyet a diákok rendkívül jól tudtak alkalmazni. A "vakon vezetett" tanulók átélték, milyen érzés látás nélkül, másokra támaszkodva boldogulni a mindennapi életben. Külön sikert aratott a kerekesszékkel való közlekedés. Szinte minden tanuló kipróbálta, hogyan lehet irányítani a kerekesszéket. Ügyességüket szlalompályán próbálták ki.
Az általános iskola tanulói külön, nekik írt forgatókönyv szerint csatlakoztak a programhoz. Bartos Erika Bogyó és Babóca mesesorozata sok gyermek kedvence. Ezen a napon Holdbogár kalandjaival ismerkedtek meg a gyerekek, aki sem repülni, sem járni nem tudott. A történet segítségadásra, összefogásra ösztönöz, az elfogadás fontosságát közvetíti számunkra. Egy másik teremben a diákok akadálypályán haladtak végig. Aki vállalkozott rá, bekötött szemmel is megpróbálhatta az akadályokat leküzdeni. A tapintós feladatnál egy zsákba rejtett tárgyról kellett kitalálni, mi lehet az. A paralimpikonok képeiből készült kirakó külön élményt nyújtott számukra.
„Lélekmozgató” programunk a kis csoportok ellenére lelkesen zajlott. A tanulók megtapasztalták és átélték a fogyatékossággal élők nehézségeit, az odafigyelés, a segítségnyújtás örömét, melyet reméljük, életük során alkalmazni fognak. A tanulók élvezettel vettek részt a feladatokban és újabb, pozitív, életvezetésük során is alkalmazható tapasztalatokkal és tudással gazdagodtak.
Hartai Katalin testnevelő tanár
Tapodi-Horváth Zsófia gyógypedagógus
https://gennaroiskola.hu/hirek/799-lelekmozgato-program-iskolankban-a-magyar-parasport-napjan-2#sigFreeId99f168307e