gennaro logo new

2021.02.25.

parasport napja 04A Magyar Paralimpiai Bizottság (MPB) és a Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny- és Szabadidősport Szövetsége (FODISZ) minden évben február 22-én rendezi meg a Magyar Parasport Napját. Iskolánk idén negyedik alkalommal csatlakozott a „Lélekmozgató” programhoz. Ezen a napon a parasportok, a parasportolók, a fogyatékossággal élők témájával foglalkozunk, különböző foglalkozások keretében.

Ebben az évben a járványügyi intézkedések miatt osztályszinten, csoportonként szerveztük meg a programhoz kapcsolódó osztályfőnöki órákat, kézműves foglalkozásokat, testnevelés órákat. A forgatókönyvet intézményünkre adaptálva, a tanulók képességeihez igazítva állítottuk össze, hogy a foglalkozásokon készségfejlesztő iskolai és általános iskolai tanulóink egyaránt részt tudjanak venni.

A készségfejlesztő iskolában a lélekmozgató osztályfőnöki óra keretében a „Lecsó”, a „Sorsfordító” és „A cipőm” című kisfilmeket dolgoztuk fel diákjainkkal. A beszélgetések során előtérbe helyeztük a pozitív szemléletformálást, nálunk elesettebb embertársaink megsegítését. Rávilágítottunk arra, hogy fontos, hogy legyenek céljaink az életben. Kiemeltük, hogy ha ezeket a célokat el akarjuk érni, kitartóan kell küzdenünk értük, nem szabad feladnunk. A parasportolók hozzáállása példaértékű mindannyiunk számára.

A kézműves foglalkozások alatt, Bartos Erika Őrangyal című kötetében található érzékenyítő meséket dolgoztuk fel, majd kiszíneztük az adott történethez tartozó kifestőket. A beszélgetések során kiemelt szerepet kapott az elfogadás, a szeretet, a segítő szándék fontossága. A foglalkozás második részében a tanulók megtapasztalták, milyen érzés bekötött szemmel, vakon írni, rajzolni és egyszerű tárgyakat felismerni. Az ügyesebb tanulók mozaikképeket raktak ki, így ismerkedve a képeken szereplő, ismertebb parasportolókkal.

A lélekmozgató testnevelés órán, a tornateremben, a nehezített akadálypályának nagy bátorsággal vágtak neki a fiatalok. Ez azért volt különleges, mert bekötött szemmel kellett végig haladni különféle akadályokon. Az akadályokat és a vakfutást segítők bevonásával vitték véghez tanulóink. A feladatok végzése során nagy szerepet játszott az egymás iránti kölcsönös bizalom, a tudatos és megfelelő módon történő, célzott segítségnyújtás, amelyet a diákok rendkívül jól tudtak alkalmazni. A "vakon vezetett" tanulók átélték, milyen érzés látás nélkül, másokra támaszkodva boldogulni a mindennapi életben. Külön sikert aratott a kerekesszékkel való közlekedés. Szinte minden tanuló kipróbálta, hogyan lehet irányítani a kerekesszéket. Ügyességüket szlalompályán próbálták ki.

Az általános iskola tanulói külön, nekik írt forgatókönyv szerint csatlakoztak a programhoz. Bartos Erika Bogyó és Babóca mesesorozata sok gyermek kedvence. Ezen a napon Holdbogár kalandjaival ismerkedtek meg a gyerekek, aki sem repülni, sem járni nem tudott. A történet segítségadásra, összefogásra ösztönöz, az elfogadás fontosságát közvetíti számunkra. Egy másik teremben a diákok akadálypályán haladtak végig. Aki vállalkozott rá, bekötött szemmel is megpróbálhatta az akadályokat leküzdeni. A tapintós feladatnál egy zsákba rejtett tárgyról kellett kitalálni, mi lehet az. A paralimpikonok képeiből készült kirakó külön élményt nyújtott számukra.

„Lélekmozgató” programunk a kis csoportok ellenére lelkesen zajlott. A tanulók megtapasztalták és átélték a fogyatékossággal élők nehézségeit, az odafigyelés, a segítségnyújtás örömét, melyet reméljük, életük során alkalmazni fognak. A tanulók élvezettel vettek részt a feladatokban és újabb, pozitív, életvezetésük során is alkalmazható tapasztalatokkal és tudással gazdagodtak.

Hartai Katalin testnevelő tanár
Tapodi-Horváth Zsófia gyógypedagógus

 

Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech