gennaro logo new

2020. február 27.

IMG 20200224 110808 1Készségfejlesztő Iskolánk a kezdetektől, idén immár 3. alkalommal csatlakozott a Magyar Paralimpiai Bizottság és Fogyatékosok Országos Diák-, Verseny- és Szabadidősport Szövetsége szervezésében megrendezésre kerülő Magyar Parasport Napjának Lélekmozgató programjához.
Ez a nap azért is fontos számunkra, mert a szemléletformálás mellett - boldogságóráink témáihoz kapcsolódva - a mindennapi problémáinkkal való megküzdés, a pozitív gondolkodás és a szociális érzékenyítés részeként szervesen kapcsolható intézményünk szellemiségéhez.

 

Mint minden gyermeknek, fiatalnak, a mi tanulóinknak is szükségük van érzékenyítő, szemléletformáló foglalkozásokra. Nekik is meg kell tanulniuk - önmaguk és mások megismerésén keresztül - elfogadni egymást, odafigyelni társaikra, meglátni a másikban az értékeket. A parasportolók élethez való hozzáállása példaértékű diákjaink és mindannyiunk számára.

87526997 2872654459444635 6697369412070014976 n
A Magyar Parasport Napját 2018-tól, minden évben február 22-én ünnepeljük. A dátum kiválasztása szimbolikus volt. 1970-ben ezen a napon alakult meg a Mozgásgátoltak Halassy Olivér Sport Clubja (HOSC) a Mozgásjavító Intézmény falai között, amely idén ünnepli 50. születésnapját.
Az idei tanévben február 21-én szerveztük meg lélekmozgató programunkat. Három helyszínen, 1-1 órát töltöttek diákjaink, forgószínpad- szerűen váltva egymást.
Az egyik helyszínnek a multimédia termünk adott otthont. Itt lélekmozgató osztályfőnöki óra keretén belül a fiatalok dióhéjban megismerték a Magyar Parasport Napjának történetét, a parasport fogalmát és sportágait, amit két videóanyag feldolgozása követett. Az egyik a "Lecsó" című kisfilm volt, ami egy kerekesszékbe kényszerülő fiatal sportolóról szól és a fogyatékkal élők mindennapi nehézségeit mutatja be. A másik egy kanadai paralimpiai válogatott által készített érzékenyítő videó, melynek üzenete: "Minden gyereknek meg kell adni az esélyt a boldog életre". A foglalkozás lezárásaként néhány kifejezést emeltünk ki a megtekintett filmek kapcsán, melyek a pozitív szemléletformálást és -hozzáállást segítik elő: "elfogadás", "nem adom fel", "vannak céljaim", "küzdök", "sikerülni fog", "mindannyian emberek vagyunk", "ahol tudok, segítek".

IMG 7455

A második színhelyen lélekmozgató kézműves foglalkozás folyt, ahol Bartos Erika "Őrangyal" című kötetében található érzékenyítő meséket dolgoztuk fel. A mesék megbeszélése után ki-ki képességei és kedve szerint a kötet meséit illusztráló rajzokat színezte ki, vagy meseillusztrációt készített a hallott mesék egy-egy részletéhez. Akik ügyesek a puzzle-ban, fogyatékossággal élő sportolók képeiből készített mozaikkép darabjait rakták össze egésszé, így ismerkedve meg néhány parasportolóval.
A harmadik programunk a tornateremben kapott helyet. Lélekmozgató testnevelés órán különböző parasportágakat próbáltak ki a fiatalok: az ülőröplabda játékot, a vakfutást segítővel és a vakvezetést akadálypályán. Végül kerekesszékből dobtak célba babzsákkal és labdával. Ezen a helyszínen nemcsak vakok és a mozgássérültek bőrébe bújtak a fiatalok, szembesültek problémáik egy részével, hanem azt is kipróbálták, milyen módon lehet segítséget nyújtani társaiknak. Így tanulják meg, hogyan lehet odafordulni embertársaink felé, és emberhez méltó módon viszonyulni más fogyatékos emberekhez. A csapatjátékok megfelelő társas interakciók kialakításában és fenntartásában is segítik fejlődésüket.
Tanulóink nagy lelkesedéssel és érdeklődéssel vettek részt a programokon; lélekmozgató napunk igazán élménydúsra sikerült. Az élmények és tevékenységek hatására láthatóan megmozdult a szív, a lélek. A pozitív szemléletformálás és - érzékenyítés termékeny talajra talált.

Shrantz Anett  
gyógypedagógus

Gennaro Verolino Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech